En nu? - Reisverslag uit Delft, Nederland van Shosha & Eline & Susan - WaarBenJij.nu En nu? - Reisverslag uit Delft, Nederland van Shosha & Eline & Susan - WaarBenJij.nu

En nu?

Blijf op de hoogte en volg Shosha & Eline & Susan

12 Februari 2013 | Nederland, Delft

Lieve allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk allemaal al wel hebben gemerkt zijn we weer veilig in Nederland aangekomen. Van het warme Paramaribo stonden we van de ene op de andere dag weer in de sneeuw in Nederland! De laatste twee weken stonden voornamelijk in het thema van afronden en overdragen van het project. Zo hebben we de shop geopend, een werkconferentie georganiseerd en afscheid genomen van alle bekenden in Moengo...

Eerst even terug naar de opening. Op het allerlaatste moment moest er stiekem toch nog wel veel gebeuren, dus Tresna had haar hele familie ingeschakeld om te komen helpen schilderen en klussen. Wij hebben per ongeluk 2 chinezen bij het project weten te betrekken, die waarschijnlijk nu nog steeds elke avond bij Tresna voor de deur staan op zoek naar de 'Holland meisjes'. Dat was zo ongeveer het enige Nederlands wat ze konden spreken en ook hun Surinaams was niet al te best, maar met handen en voeten hebben we ze wel kunnen uitleggen wat er allemaal nog geschilderd moest worden en zodoende hebben ze gewoon heel hard voor ons gewerkt! ;)

De ochtend voor de opening hebben we de shop volledig ingericht en ineens zag het er ook echt uit als een winkel! De minister van toerisme zelf heeft de shop officieel geopend door een lintje door te knippen en toen volgde naar Surinaamse tradities een spuitende fles bier voor de drempel van de shop. De taart met het logo van de craftshop er op werd aangesneden door Tresna en de minister samen en toen volgde bezichtiging van de winkel en de eerste verkopen! Aan het eind van de dag konden we samen met Tresna terug kijken op een geslaagde opening!

In de week na de opening hebben we nog 2 daagjes kunnen genieten van het enige echte strand van Suriname: Galibi! In dit Indianendorpje vlakbij de oceaan komen er in het hoogseizoen heel veel zeeschildpadden aan land. Nu was het nog geen hoogseizoen, maar wij hebben na het eten tijdens een tochtje richting de oceaan toch al 2 zeeschildpadden kunnen bewonderen!

Na dit tripje was het tijd voor onze laatste serieuze opdracht; een werkconferentie samen met de andere groep. Hier hebben wij ons onderzoek naar de potentie voor toerisme van Moengo gepresenteerd en hier heeft Tresna verteld over haar ervaringen met het opzetten van een bedrijfje. Ook dit is allemaal succesvol verlopen en na nog 3 daagjes Paramaribo was het tijd om weer in het vliegtuig naar Nederland te stappen.

De craftshop is nu dus gerealiseerd, maar het project is nog niet volledig afgerond. Er moeten nog steeds enkele klussen gedaan worden en Tresna heeft inmiddels al enorme schulden gemaakt. Daarom hebben wij ons project aangemeld op een crowdfunding site. Via 1%club kunnen particulieren projecten steunen met slechts een kleine bijdrage. Ons project is net nieuw daar en moet in de eerste plaats meer bekendheid krijgen. Wij zouden jullie willen vragen om je ook aan te melden bij 1% en het volgende project te 'waarderen' (de 5 sterren die te zien zijn):

Een kleine bijdrage kan natuurlijk ook of wellicht kennen jullie mensen die dit weer interessant vinden en willen doneren? Spread the word en help Tresna bij de volledige realisatie van haar droom!

Veel liefs,
Shosha, Susan en Eline