Officiele Opening! - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Shosha & Eline & Susan - WaarBenJij.nu Officiele Opening! - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Shosha & Eline & Susan - WaarBenJij.nu

Officiele Opening!

Blijf op de hoogte en volg Shosha & Eline & Susan

11 Januari 2013 | Suriname, Moengo

Lieve allemaal,

Sinds de kerst hebben we niet stilgezeten! Of nou ja... een weekje kerstvakantie rondom oud en nieuw in Paramaribo kon gelukkig nog wel. Oud en Nieuw moesten we namelijk wel in deze stad meemaken, want daar hadden we al de meest wilde verhalen over gehoord: straten die constant blauw staan van alle rook van de pagara's (vuurwerk), straatfeestjes en veel muziek! Dat bleek gelukkig allemaal niet gelogen. Met Oudjaarsdag (Owru Yari) staat heel Paramaribo in het centrum op straat. De sfeer was een beetje zoals op koninginnedag met veel drank op straat, overal muziek en iedereen in Owru Yari shirtjes. De dagen voor Oud en Nieuw waren er ook al overal feestjes, want december is echt de feestmaand hier in Suriname.

Na dit feestweekje wilden we 3 januari weer beginnen, maar het bleek voor veel Surinamers lastig het jaar meteen weer te starten. Scholen stuurden hun leerlingen eerder naar huis, bussen kwamen gewoon niet opdagen en sommige supermarkten bleven dicht. De after december dip was officieel begonnen. En ja, zie dan maar eens afspraken te maken met crafters die hun spullen op tijd moeten leveren voor een opening, 'de chinees' die verf moet leveren of een stucador.

Na 2 dagen in Moengo zijn we dus maar weer het binnenland van Suriname ingetrokken. Met een groep van 12 Nederlandse stagiaires zijn we dit weekend afgereisd naar Meni Mi (Herinner mij) aan de Suriname rivier. Dit mooie resort is de trots van eigenaar meneer Mandje en deze ietwat dronken ogende man liet ons met enorm aanstekelijke lach het hele terrein zien. Allemaal eigengemaakte houten lodges, hangmatplekken, keukens en toiletgebouwen. De plek lag prachtig aan de rivier met 'soela's' (stroomversnellingen). Die hebben we de hele middag uitgeprobeerd. De kaaimannen en piranha's laten zich niet zo snel zien, maar ze werden er wel overal gevangen. 's Avonds was de sterrenhemel prachtig te zien vanaf de steiger aan de waterkant. De volgende dag hebben we nog een korte boswandeling gemaakt en aan het eind van de middag was het tijd om weer terug naar Paramaribo te gaan.

De volgende dag hebben we daar het resultaat van ons ontwerpwerk opgehaald. De flyers en visitekaartjes! Ook deze zijn betaald van de bijdrage die we middels de benefietmiddag hebben opgehaald. De flyers hebben we vervolgens bij allerlei toeristische plekken in Paramaribo verspreid en we kregen al veel enthousiaste reacties. Nu maar hopen dat dit ook een goede opkomst brengt voor de opening van de shop komende zondag! De afgelopen dagen hebben we de opening van de craftshop voorbereid, aan het toekomstplan voor de craftshop gewerkt en ons onderzoek naar toerisme verder uitgewerkt voor de werkconferentie voor volgend weekend. Op dit moment wachten we bijvoorbeeld op antwoord van de minister van toerisme of hij de shop wil openen. Deze minister komt toevallig uit een dorpje hier in de buurt.

Vandaag hebben veel crafters hun craftproducten voor de shop gebracht en dat was een hele leuke ervaring! Tresna kon er niet bij zijn vanwege een kort bezoekje aan het ziekenhuis (niet ernstigs), dus moesten wij het samen met 3 andere crafters voorbereiden. Deze 3 mensen zullen tevens het bestuur vormen dat ook na ons vertrek verantwoordelijkheid voor de voortgang zal dragen. Wij hadden zelf het hele administratie systeem voor de shop al voorbereid en nu konden we dat samen met de crafters zelf voor het eerst gaan gebruiken. Heel leuk om dit samen met de crafters uit te voeren!

De laatste 2 weken voor vertrek gaan nu in, maar ook als wij weg zijn zal het project blijven doorgaan. We hebben daarom ook contact gezocht met de 1% club om ook klussen die na ons vertrek moeten gebeuren te kunnen financieren. De 1% club is een crowfunding site, waar particulieren kleine bedragen kunnen doneren aan online projecten. Ons project gaat volgende week online en we zullen ook via deze weg dan vragen om ons project te liken, aandacht te geven etc. Alleen op die manier komt het op de site onder de aandacht en kan er geld binnengehaald worden.

We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs uit Moengo

• 11 Januari 2013 - 09:02

Roel:

toppiejobpie hoor
    Surinaams petje af

knap zoals jullie ontspanning en inspanning combineren

de laatste loodjes, het zal zwaar vallen om al jullie werk en relaties achter te laten
    geniet dus gewoon nog ff verder van de laatste weken

ciao
    Roel

• 11 Januari 2013 - 11:07

Irma:

Lieve meiden,

wat super leuk dat het allemaal zo goed gaat!
    Een fantastische ervaring die je ,volgens mij , de rest van je leven niet meer vergeet!
    Nog veel plezier en tot de 24 ste!! uiteraard sta ik er in mijn Surinaamse hemd

liefs Irma

• 13 Januari 2013 - 15:38

A.starre:

Lieve Susan en je collega's.Jullie eind datum komt al aardig inzicht. Het zal jullie zeer doen om afscheid te nemen maar we denken dat jullie dit met een goed gevoel zullen doen.Het is geweldig wat jullie gepresteerd hebben.Verder wensen we jullie allemaal een voor spoedige reis terug naar momenteel een koud Nederland.Groeten van oma+opa